„Môj semestrálny výmenný pobyt na Eberhard Karls Universität v malebnom juhonemeckom univerzitnom mestečku Tübingen patri určite k jedným z najformujúcejších skúseností môjho života. V čerstvých 21 rokoch, po mesačnej stáži v US, som začiatkom októbra 2015 skoro ráno čakal na Schwechate na krátky let do Stuttgartu a nevedel som si predstaviť, čo ma tam vlastne najbližšie mesiace čaká. S odstupom času sa mi v mysli vynárajú iba pozitívne obrazy - ľudí, miest a zážitkov - spojené s akýmsi „spomienkovým optimizmom“, hoci si spomínam, že viaceré veci vtedy predstavovali pre mňa skôr neľahké výzvy. Značne určujúcim momentom bol akýsi vnútorný pocit osamotenosti, býval som na internátnej izbe úplne sám (dosť zmena oproti ŠD Horský park), prvou hodinou bola prednáška medzinárodného hospodárskeho práva v nemčine (prevažne s rodenými Nemcami, ktorým som rozumel ešte menej ako profesorovi) a jesenné sychravé počasie mojim pocitom tiež nepomohlo.

Avšak, ako som už naznačil, obhliadnuc sa späť z perspektívy ďalších piatich rokov, dnes mi napadajú skôr tri pozitívne oblasti, ktoré mali podstatný, hoci nepriamy vplyv na môj ďalší osobný i kariérny rast:

Prvou je to, že som mal po návrate z Tübingenu svoju doposiaľ najlepšiu nemčinu. To považujem za jeden z najväčších plusov, hoci samozrejme, ako nám vždy bolo prízvukované, Erasmus nie je jazykovým pobytom. Súhlasím, no zdokonaľenie znalostí miestneho jazyka bolo popri komunikácii v dominantnej angličtine príjemným vedľajším benefitom.

Druhou oblasťou, ktorú mi semester v Tübingene pootvoril, bolo poznanie, že dokážem konkurencieschopne študovať na kvalitnej zahraničnej univerzite, v cudzích jazykoch a s kolegami z celého sveta. Po skončení inžinierskeho stupňa na Fakulte medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity v Bratislave som sa práve inšpirovaný svojou Erasmus skúsenosťou rozhodol pokračovať v štúdiu, konkrétne dvojročným anglickým Master programom International Economic and Political Studies na Univerzite Karlovej v Prahe. Táto univerzita sa rovnako ako tá v Tübingene dlhodobo umiestňuje medzi TOP300 vysokými školami na svete a zároveň história oboch siaha až do stredoveku.

Treťou a zrejme najhmatateľnejšou oblasťou je rozvoj osobných, najmä mäkkých zručností a akademických skúseností, ktoré mi Erasmus poskytol a ktoré využívam denne aj v pracovnom živote. Náročné tübingenské curriculum, množstvo samoštúdia a participatívnejší spôsob vyučovania plný viac či menej formálnych rozhovor s ľuďmi z rôznych krajín a kultúr nepochybne prispel k môjmu ďalšiemu akademickému i dnešnému kariérnemu životu.”