V pondelok 1. júla 2024 sa už po 12-krát otvorili brány Detskej ekonomickej univerzity (DEU), kedy boli imatrikulovaní 50-ti študenti programu Ako nám slúžia a ovplyvňujú nás nové trendy. V tomto roku DEU pozostáva z troch rôzne zameraných edícií:

  • dvojtýždňový program „Ako nám slúžia a ovplyvňujú nás nové trendy“ v termíne 1.7. – 12.7.2024
  • týždňový program „Letom svetom s DEU 2024“ v termíne 15.7. – 19.7.2024
  • týždňový program „DEU 2024 v anglickom jazyku“ v termíne 22.7. – 26.7.2024.

Generálnym partnerom DEU 2024 sa stala spoločnosť UNIQA pojišťovna, a.s., (UNIQA).

Účastníci DEU zavítali počas prvého dňa do sídla nadnárodnej spoločnosti Wolt Slovensko s. r. o. (WOLT), v ktorej 5 zo 6 zakladateľov vo Fínsku boli z IT segmentu. Spoločnosť vyvíja aplikácie pre spotrebiteľov, prevádzky partnerských kuriérov a iné. Organizuje logistiku, prepočítava stovky miliónov trás každý deň. Po workshope na tému „Od prvého kliku s novými trendami v doručovaní“, absolvovali deti kvíz a jednou z 9 otázok bola aj správna odpoveď, že od kliknutia na tlačidlo „objednať“ po doručenia objednaného tovaru až ku dverám zákazníka trvá v priemere 30 minút. Druhá praktická časť sa uskutočnila vo Wolt Market, kde deti v rámci vytvorených družstiev plnili v sklade s tovarom reálne objednávky na čas, pričom najlepšie družstvá boli ocenené vecnými cenami.

Počas druhého dňa zavítali študenti DEU do spoločnosti UNIQA, ktorá poskytuje pre svojich klientov komplexné služby v oblasti poisťovníctva, o čom sa zmienil vo svojom príhovore Rastislav Havran, generálny riaditeľ UNIQA pre ČR a SR, ktorý zároveň trpezlivo odpovedal na nekončiace otázky študentov DEU. Následný workshop sa niesol v znamení témy „ Ako Ťa UNIQA ochráni v online svete“, pričom samotný obsah prednášky bol zameraný na nástrahy a ako eliminovať nekalé praktiky hackerov na sociálnych sieťach. Na záver organizátor pripravil pre deti 3 kvízové otázky, v ktorých sa zameral na poznanie ich kreativity, a ako by dokázali, čo najefektívnejšie využiť virtuálne finančné prostriedky. Traja vylosovaní účastníci si odniesli hodnotné ceny v podobe lyžiarskej prilby s originálnymi podpismi lyžiarok Petry Vlhovej a Veroniky Zuzulovej.

Tretí deň sa niesol v znamení návštevy Slovenskej akadémie vied (SAV), kde bola pre študentov DEU pripravená cesta do hlbín vedy, kde na 5 ústavoch dostali deti príležitosť experimentovať a spoznávať vedu na vlastnej koži. Pútavou prezentáciou o poslaní SAV sa prezentovala Silvia Múčková z Ústavu materiálov a mechaniky strojov SAV a následne deti absolvovali prednášku a exkurziu k superpočítaču DEVANA, ktorý je najvýkonnejší superpočítač na Slovensku.

Záver prvého týždňa patril návšteve kreatívneho centra ARTÉNA Slovenskej televízie a rozhlasu. Študenti DEU sa rozdelili do 3 skupín, s prideleným gestorom, v ktorých sa vzájomne prestriedali. V prvej skupine s moderátorom Patrikom Hermanom, ktorý študentov DEU usmerňoval ako správne intonovať, tváriť sa pred kamerou pri čítaní správ z čítačky. Druhú skupinu viedli influenceri a moderátori SKETCH BROS (Samuel Procházka a Oliver Oswald), ktorí deťom priblížili zásady pri tvorbe spotu na sociálne siete. Deti dostali priestor pre uplatnenie svojej kreativity pri natáčaní vlastnej reklamy. S moderátorom Viliamom Stankayom si deti v tretej skupine pozreli televízne štúdia s kulisami a oboznámili sa s tvorbou a napĺňaním denného scenára, ktorý sa v daný deň aj odvysiela. Na záver mimoriadne zaujímavého dňa organizátor vyhodnotil a ocenil najlepšie natočené videa.

Aj v druhom júlovom týždni sú pre deti pripravené zaujímavé aktivity a program pozostávajúci z prednášok vysokoškolských učiteľov univerzity, návštevou spoločnosti pelicantravel.com s.r.o. (PELIKAN), ARCADIA BOUTIQUE HOTEL, FORBES, celodenný výlet do športového komplexu X-BIONIC® SPHERE v Šamoríne a v rámci „umeleckej zložky“ si študenti skúsia pod vedením maliarky Lucie Rubeljovej odhaliť svoj výtvarný talent, namaľovaním si vlastného obrazu.

 

DRUHÝ TÝŽDEŇ

Druhý týždeň DEU v programe „Ako nám slúžia a ovplyvňujú nás nové trendy“ pokračoval v prednáškach vysokoškolských učiteľov Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktoré boli zamerané na ekonomické témy z oblasti podnikania, investovania a cestovného ruchu, ako aj absolvovaním workshopov v jednotlivých spoločnostiach.

V spoločnosti PELICANTRAVEL.COM sa deti oboznámili s vývojom spoločnosť počas 20-ročného úspešného etablovania na trhu, či  už v predaji leteniek a dovoleniek, ale aj v poskytovaní komplexných služieb v ich vlastných produktoch a v používaní technologických inovácií, ktoré spoločnosť  používa pre svojich klientov v oblasti cestovného ruchu.

Počas workshopu v ARCADIA BOUTIQUE HOTEL sa účastníci DEU dozvedeli o histórii objektu, v ktorom sídli súčasný boutique hotel, čo všetko ovplyvňuje kategorizáciu hotelov, aké vývojové etapy a strategické rozhodnutia prijal manažment hotela, aby zaznamenal zvýšenie tržby a efektivitu v prevádzke hotela... Po teoretickej časti sa účastníci DEU učili miešať rôzne druhy drinkov a absolvovali aj súťaž v ustielaní postelí podľa hotelových štandardov. Dokonalosť pripraveného programu umocnila aj chutne pripravená gastronómia, kedy účastníci mohli počas obeda konzumovať z bohato pripravených bufetových stolov rovnakú ponuku jedál, ktoré konzumovali aj ubytovaní hoteloví hostia.

V rámci prednášok pre DEU rezonovali nielen ekonomické témy. Na  univerzitu prišli priblížiť traja "dobrovoľníci" zo spoločnosti DXC TECHNOLOGY SLOVAKIA a Združenia Mórica Beňovského dokument o vybudovaní studne na vodu a ceste na Madagaskar. Taktiež sa účastníci DEU dozvedeli mnohé zaujímavosti zo života a pôsobenia grófa Beňovského na Madagaskare.

Celodenný výlet do športového areálu X-BIONIC SPHERE v Šamoríne bol príležitosťou sa dozvedieť viac o tom, na čo je ubytovací a športový  komplex zameraný, z akých objektov pozostáva celý areál, aké  unikátne zázemie poskytuje pre špičkových športovcov a tímy, ale aj aké významné osobnosti zo spoločenského a športového života využili služby tohto jedinečného zariadenia. Po absolvovaní bohatého obeda účastníci radi využili príležitosť na športové vyžitie v priľahlých bazénoch a na tobogánoch.

Počas workshopu v spoločnosti FORBES SLOVENSKO sa účastníci stali redaktormi prestížneho, celosvetového magazínu FORBES, kedy si vyskúšali situácie v ktorých sa novinár rozhoduje pri spracovaní informácií, ktoré zdroje vyhodnocuje ako relevantné, ako odhaľuje nepodložené údaje a ako ďalej narába s novinárskym textom,  ktorá správa z domova aj zo sveta aktuálne rezonuje a má v redakcii prioritu.

Záverečnou úspešnou „bodkou“ za 12. ročníkom DEU bolo dokončenie vlastných obrazov detí, pod vedením maliarky Lucie Rubeljovej, ktoré sa na dobrovoľnej báze rozhodli odhaliť svoj výtvarný talent - Namaľuj si svoje umelecké dielo. Výsledok, vlastné umelecké dielo,  si deti odniesli do svojich príbytkov.

Slávnostnou promóciu sa program „Ako nám slúžia a ovplyvňujú nás nové trendy“ ukončilZa účasti doc. Ing. Mgr. Zuzany Juhászovej, PhD., prorektorky pre vzdelávanie si prevzalo 48 prítomných absolventov diplom s titulom "inžinier junior".

Všetkým absolventom programu „Ako nám slúžia a ovplyvňujú nás nové trendy“ prajeme, aby nadobudnuté vedomosti na DEU vedeli uplatniť v osobnom živote, ale aj v rámci ďalšieho štúdia. Všetkým účastníkom želáme krásny zvyšok letných prázdnin, a už teraz sa tešíme na nasledujúci 13. ročník DEU 2025.

 

Viac na: https://detskauniverzita.euba.sk/program/ako-nam-sluzia-a-ovplyvnuju-nas-nove-trendy

 

Fotogaléria