PLÁN AKTIVÍT EKONOMICKEJ UNIVERZITY V BRATISLAVE V OBLASTI TRVALO-UDRŽATEĽNÉHO ROZVOJA A ZODPOVEDNÉHO SPRÁVANIA NA ROK 2024
Plán aktivít udržateľného rozvoja Ekonomickej univerzity v Bratislave (ďalej aj ako „EU v Bratislave“) na rok 2024 vychádza z aktualizácie ESG (Environmental, Social, and Corporate Governance) a je zameraný na prehĺbenie princípov trvalo-udržateľný rozvoja a zodpovedné správanie v oblasti relevantných stakeholderov. Nadštandardnými aktivitami v oblasti ESG a trvalo udržateľného rozvoja EU v Bratislave podporuje a realizuje TQM a tým aj realizáciu 10 princípov UN Global Compact v každodennej praxi, čím je prirodzeným lídrom konkurenčných univerzít v SR a V4.
Plán nezohľadňuje činnosti štandardného charakteru vyplývajúce zo zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ďalšej relevantnej legislatívy.
I. Vzťah ku študentom
- realizovať proces zdokonaľovania kvality výchovno-vzdelávacej činnosti – pokračovať v procese zabezpečovania vzdelávania v študijných programoch v súlade s vnútorným systémom zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na EU v Bratislave,
- pokračovať v procese monitorovania a hodnotenia kvality v činnosti EU v Bratislave doteraz platnými formami a ich implementovať jeho závery do skvalitňovania všetkých procesov,
- zabezpečovať výučbu predmetov v rámci študijných programov na všetkých stupňoch štúdia cieľovo zameraných na udržateľný rozvoj, ESG, spoločenskú zodpovednosť, etiku a konkurencieschopnosť,
- pokračovať v procese plnenia štandardov medzinárodnej akreditácie AACSB,
- naďalej podporovať uzatváranie partnerských zmlúv s univerzitami najmä v rámci európskeho vzdelávacieho procesu so zameraním na dvojité a spoločné študijné programy,
- podporovať zodpovedné správanie pri otázkach kultúrneho aspektu medzi študentmi v rámci mobilít a výchovu k spoločenským témam, akými je ochrana spotrebiteľa, ochrana životného prostredia, zodpovedné podnikanie v praxi, etika podnikania, diplomacia v praxi, rodová rovnosť,
- podporovať jazykovú diverzitu s dôrazom na výučbu v anglickom jazyku, ale tiež na výučbu aj v iných jazykoch,
- podporovať celoživotné vzdelávanie realizované Centrom celoživotného vzdelávania EU v Bratislave, akými sú napr. akreditované vzdelávacie programy pre TOP manažment a kontrolórov samosprávy, kurzy Univerzity tretieho veku, Detská ekonomická univerzita, kurzy zamerané na vzdelávanie znalcov, starostov a primátorov a pod.,
- iniciovať a podporovať domáce a zahraničné výskumné iniciatívy a grantové projekty s dimenziou ESG a cieľov udržateľného rozvoja,
- realizovať Medzinárodný festival udržateľnosti SF´24,
- realizovať medzinárodnú vedeckovýskumnú činnosť orientovanú na udržateľný rozvoj a ESG v rámci grantových schém Horizont Európa, INTERREG, COST a pod.,
- realizovať národnú vedeckovýskumnú činnosť zameranú na projekty financované z Plánu obnovy a odolnosti,
- zapájať študentov, najmä študentov doktorandského štúdia, do výskumných iniciatív a riešenia úloh v rámci multidisciplinárnych vedeckovýskumných platforiem národného a nadnárodného charakteru,
- podporovať širokú diverzitu študentov vyplývajúcu z aplikácie Charty diverzity a UN Global Compact.
II. Vzťah k zamestnancom
- podporovať inklúziu v pracovnom prostredí, stabilizovať zamestnanosť minimalizáciou fluktuácie a zabezpečením optimálnych pracovných podmienok, podporovať zamestnancov v špecifických alebo mimoriadnych životných situáciách,
- podporovať mladých zamestnancov a ich rodín,
- organizovať detské tábory a Detskú ekonomickú univerzitu,
- realizovať aktívnu sociálnu politiku využívaním sociálneho fondu a iných prostriedkov zamestnávateľa, najmä formou poskytovania príspevku pre zamestnancov na regeneráciu pracovnej sily, na doplnkové dôchodkové sporenie, na absolvovanie jazykových kurzov, na detské tábory, na oceňovanie zamestnancov pri jubileách a pod.,
- poskytovať zamestnancom a ich rodinným príslušníkom rekreačné zariadenia vo vlastníctve univerzity,
- vytvárať pre zamestnancov EU v Bratislave – rodičov detí predškolského veku – vhodné pracovné podmienky prevádzkovaním materskej školy Ecovčielka,
- vytvárať podmienky pre konanie športových dní a kultúrno-poznávacích akcií a ďalších podujatí spoločenského charakteru, a tým podporovať lojalitu zamestnancov,
- ponúkať vzdelávacie kurzy rozvíjajúce počítačovú gramotnosť, sprístupňovať nové softvéry, kurzy rozvíjajúce pedagogické zručnosti a soft skills, podporovať nové a moderné prístupy k vzdelávaniu a pod.
- podporovať širokú diverzitu zamestnancov vyplývajúcu z aplikácie Charty diverzity a UN Global Compact.
III. Vzťah ku komunite
- podporovať zaangažovanosť v projekte „Naše mesto“ formou aktívnej participácie vo fáze prípravy a realizácie,
- realizovať dobrovoľné darcovstvo krvi študentmi a zamestnancami univerzity,
- realizovať charitatívne príležitostné zbierky oblečenia pre sociálne znevýhodnené skupiny,
- podporovať dobrovoľnícku činnosť na zlepšenie životného prostredia,
- rozvíjať aktivity vyplývajúce z členstva EU v Bratislave v asociáciách podporujúcich udržateľný rozvoj a ESG (napr. UN Global Compact, EUA, EFMD, AACSB International), spolupracovať s podnikovou praxou, s Business Leader Forum a kooperovať so samosprávnymi orgánmi a organizáciami podporujúcimi udržateľný rozvoj a zodpovedné správanie,
- podporovať širokú diverzitu kooperujúcich subjektov komunity vyplývajúcu z aplikácie Charty diverzity, kooperovať v tíme Charty diverzity a UN Global Compact.
IV. Vzťah k environmentu
- realizovať projekty z Plánu obnovy a odolnosti zamerané na rekonštrukciu študentských domovov Starohájska 4 a Vlčie hrdlo, rekonštrukciu a zateplenie hlavných budov EU v Bratislave na Dolnozmeskej ceste 1, rekonštrukciu národnej kultúrnej pamiatky na Koventnej ulici v Bratislave, výmenu okien a zateplenie strechy a fasády objektu Školička na Dolnozemskej ceste 1 – všetky aktivity realizovať aj s dôrazom na zníženie energetickej náročnosti a úsporu energií o minimálne 30%
- optimalizovať spotrebu materiálu na pracoviskách univerzity,
- podporovať zdokonalenie systému recyklácie odpadu v rámci univerzity,
- zapájať výskumné tímy fakúlt do riešenia výskumných otázok, súvisiacich s problematikou udržateľného rozvoja, inovácií v ekonomických a podnikateľských modeloch, primárne energetiky a obnoviteľných zdrojov na báze projektov Plánu obnovy a odolnosti.