Vážené kolegyne a kolegovia, milé študentky a študenti,

začína nový akademický rok 2022/2023. Dovoľte mi preto, aby som vás na jeho začiatku všetkých pozdravil a zároveň vám poprial hlavne pevné zdravie, ale aj veľa pracovných, študijných a osobných úspechov.

Želám vám všetkým, aby nový akademický rok bol z pohľadu hodnotenia ostatných dvoch akademických rokov lepší. Prajem si, a pevne verím, že je to prianím nás všetkých, aby sme nemuseli na univerzite prežívať obdobie sprevádzané takými opatreniami, ktoré nám na takmer celé dva akademické roky znemožnili naplno realizovať poslanie Ekonomickej univerzity v Bratislave a mali negatívny vplyv na chod celej univerzity, pracovný proces zamestnancov, vzdelávací proces študentov, a v neposlednom rade aj na ich mimoškolský študentský život.

Želám vám, aby ste pracovali v príjemnej pracovnej atmosfére, lebo len v nej je možné dosahovať dobré pracovné výsledky. Študentom na úvod akademického roka prajem, aby dosahovali výborné študijné výsledky, aby ich štúdium bolo čo najmenej poznačené neočakávanými udalosťami.

To, či prežijeme tento akademický rok tak, ako si ho všetci predstavujeme, bude ale závisieť od našej spoločnej zodpovednosti, od zodpovedného správania voči nášmu okoliu, ale aj voči sebe samým. Chcem zároveň vyjadriť nádej, že ani súčasná situácia spojená s vysokým nárastom cien energií a tým spojenými vysokými nákladmi na prevádzku univerzity neobmedzí v priebehu akademického roka bežný pracovný a študentský život. Spolieham na to, že zodpovední si túto situáciu plne uvedomujú a prijmú také opatrenia, ktoré pomôžu univerzitám a vysokým školám plne realizovať ich poslanie a úlohy. Verím, že slovenské vysoké školy nebudú musieť pristúpiť k realizácii ich spoločného rozhodnutia z minulotýždňového rokovania všetkých rektorov slovenských vysokých škôl, a brány univerzít sa nezatvoria. Myšlienky o znovuzavedení online výučby z dôvodu nedostatku prostriedkov na bazálny chod univerzity nie sú v tomto prípade namieste, nakoľko tento problém by sa preniesol z inštitúcie na každého jedného z nás, na naše rodiny a domácnosti, a to tak z pohľadu študentov, ako aj učiteľov a ostatných zamestnancov.

Pozitívne možno hodnotiť to, že uplynulý rok aj napriek obmedzeniam prebehol bez väčších problémov. Učitelia, ale aj študenti, zvládli online výučbu, pedagogický proces prebiehal plynulo, chýbal však osobný kontakt učiteľov a študentov, študenti nemohli naplno rozvíjať svoje mimoškolské aktivity a život na univerzite nebol taký, ako by sme si všetci želali. Napriek všetkému bola prevádzka univerzity plne zabezpečená, akademický rok sa nám všetkým podarilo úspešne ukončiť prezenčnou formou, prezenčne sa mohli po dvoch rokoch realizovať aj prijímacie skúšky do prvých ročníkov a potenciálni budúci študenti univerzity tak mali možnosť spoznať prostredie, v ktorom mnohí z nich strávia niekoľko rokov svojho študentského života. Treba veriť, že novoprijatí študenti, ale aj všetci ostatní študenti, budú mať možnosť v novom akademickom roku absolvovať pedagogický proces bez obmedzení. Som rád, že sme po dvoch rokoch mohli ukončiť akademický rok aj slávnostným odovzdaním diplomov našim absolventom.

Univerzita, jej zamestnanci a študenti, neboli ľahostajní ani k situácii, ktorá vznikla na Ukrajine a Ukrajine a pristúpili k riešeniu problémov ukrajinských študentov a ich rodinných príslušníkov zodpovedne a prejavili vysokú mieru spolupatričnosti. Ukrajinským študentom sme poskytli jednorazovú finančnú podporu zo štipendijného fondu, na niekoľko mesiacov sme im odpustili úhradu poplatku za ubytovanie. Univerzitné ubytovacie kapacity boli na takmer pol roka poskytnuté odídencom alebo príbuzným našich ukrajinských študentov. Pre uchádzačov o štúdium na univerzite sme zorganizovali intenzívny jazykový kurz zo slovenského jazyka, aby sme im uľahčili prístup na štúdium na univerzite. V neposlednom rade zorganizovali zamestnanci a študenti významnú dobrovoľnícku materiálnu aj finančnú zbierku na pomoc tým, ktorí ju v dôsledku vojny na Ukrajine nevyhnutne potrebovali.

Za to patrí aj touto cestou všetkým úprimné poďakovanie.

Uplynulý akademický rok bol poznačený viacerými udalosťami a aktivitami, ktoré viac alebo menej ovplyvnili život na univerzite. Vedenie univerzity aj vedenia fakúlt plnili aj v týchto sťažených podmienkach úlohy vyplývajúce z dlhodobého zámeru univerzity a dlhodobých zámerov fakúlt. Ich realizácia si už v uplynulom roku vyžadovala veľa energie, ale aj naďalej si bude vyžadovať veľa úsilia, podpory a pomoci všetkých zamestnancov, ale aj študentov.

Za najdôležitejšiu udalosť uplynulého akademického roka možno považovať to, že Ekonomická univerzita v Bratislave získala prestížnu medzinárodnú akreditáciu AACSB. Sme veľmi hrdí na to, že proces medzinárodnej akreditácie AACSB bol úspešne zavŕšený, čím univerzita splnila jeden zo svojich strategických cieľov stanovených v dlhodobom zámere a to profilovať univerzitu ako inštitúciu, spĺňajúcu národné a medzinárodné štandardy vo všetkých oblastiach činnosti. Celý proces medzinárodnej akreditácie vyžadoval veľa času, námahy, spojenej s našou spoločnou snahou o úspešné plnenie náročných kritérií a štandardov vytýčených pre túto akreditáciu.

V súčasnosti je akreditovaných v tomto systéme iba necelých 900 škôl. Akreditácia americkou asociáciou AACSB, ktorá je synonymom najvyšších štandardov kvality, prináša nové spôsoby myslenia v rámci ekonomického vzdelávania na celom svete a Ekonomická univerzita v Bratislave sa tak zaradila medzi menej než 6 % škôl ekonomického zamerania na celom svete, ktoré boli touto asociáciou doteraz akreditované.

Je to v prvom rade ocenenie práce nás všetkých, môžeme tak obnoviť a uzatvárať partnerstvá s tými najlepšími. Pre študentov je to potvrdenie, že študujú na kvalitnej univerzite, že budú môcť absolvovať študijné pobyty na top partnerských univerzitách a budú mať výhodu na trhu práce v našom regióne. Pre našich absolventov, ale aj pre širšie ekonomické prostredie je to značka ich kvality, ktorú môžu využiť pri obsadzovaní miest zamestnancov a pri hľadaní nových spolupracovníkov. Zároveň nás to všetkých zaväzuje k neustálemu zvyšovaniu kvality všetkých procesov na univerzite.

Naďalej budeme pracovať na procesoch neustáleho zlepšovania kvality podľa štandardov AACSB, aby sme uspeli pri re-akreditácii v nasledujúcom období.

Ďakujem všetkým, ktorí pochopili, že úspechy univerzity a jej fakúlt nie sú iba úspechmi členov manažmentu, ale sú našimi spoločnými úspechmi, na ktorých majú nemalý podiel všetci, ktorí zo svojich pozícií urobili maximum v prospech rozvoja univerzity a fakúlt.

Úlohy, ktoré plnili všetci zamestnanci univerzity, boli orientované do všetkých ťažiskových oblastí jej činnosti, ktorými sú predovšetkým vzdelávanie a zvyšovanie jeho kvality, vedecko-výskumná a projektová činnosť, rozvoj internacionalizácie vzdelávania a rozširovanie mobilít študentov a zamestnancov, a v neposlednom rade tiež skvalitňovanie podmienok práce zamestnancov a podmienok štúdia a ubytovania študentov.

Pred všetkými zamestnancami, ale aj študentmi stoja v aj tom akademickom roku náročné úlohy, ktoré budú smerovať do splnenia strategických cieľov tak na národnej ako aj medzinárodnej úrovni, t. j. profilovať univerzitu ako univerzitu presadzujúcu jej výskumný charakter a profilovať univerzitu ako inštitúciu, spĺňajúcu národné a medzinárodné štandardy vo všetkých oblastiach jej činnosti.

Bude to akademický rok, spojený s voľbou rektora univerzity, ale aj s voľbou dekanov niektorých jej fakúlt. To bude predstavovať pre novozvolených funkcionárov univerzity a fakúlt možnosť spolupodieľať sa na kreovaní nových perspektívnych plánov a úloh, ktoré nájdu svoj konkrétny odraz v dlhodobom zámere rozvoja tak univerzity a fakúlt.

Medzi hlavné prierezové priority univerzity patrí zabezpečovanie neustáleho zvyšovania kvality vo všetkých oblastiach činnosti univerzity na získanie a zabezpečenie inštitucionálnej akreditácie na národnej úrovni pri dodržiavaní medzinárodných štandardov kvality. Od septembra 2020 nadobudli účinnosť nové štandardy pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania, ktoré vymedzujú súbor požiadaviek kladených univerzite na zabezpečenie a implementáciu vnútorného systému zabezpečenia kvality vzdelávania.

V priebehu akademického roku 2021/2022 boli študijné programy na všetkých fakultách prispôsobované novým štandardom. Navrhované zmeny schválila Rada kvality EU v Bratislave a v tomto roku už všetky fakulty budú realizovať inovované študijné programy. 31. augusta 2022 sme preto mohli vyhlásiť, že všetky študijné programy, ako aj odbory habilitačného a inauguračného konania sú v zhode so štandardmi SAAVŠ. Fakultám sa podarilo vyhlásiť súlad so štandardmi SAAVŠ v 79 študijných programoch všetkých stupňov štúdia.

Do nového akademického roka teda vstupujú jednotlivé fakulty s tým, že deklarovali súlad svojich študijných programov s týmito štandardmi. Fakulty pripravili a začnú realizovať študijné programy s novým obsahovým zameraním, ktoré zodpovedá moderným požiadavkám kladeným na obsah a formu vysokoškolského vzdelávania.

Súčasne pripravujeme žiadosť o inštitucionálnu akreditáciu, o ktorú musíme požiadať do konca tohto kalendárneho roka. To nám po jej získaní umožní riadiť všetky študijné programy, t. j. tvoriť ich, upravovať, a aj rozhodovať o ich zrušení na úrovni univerzity tak, aby sme ich mohli flexibilne neustále zlepšovať.

Nové pravidlá pre vnútorný systém zabezpečovania kvality dávajú väčšie právomoci, ale aj zodpovednosť za riadenie študijných programov programovým radám, v ktorých sú zastúpení nielen učitelia, ale aj študenti a zástupcovia praxe, čo zaručuje, že tieto programy sa budú aj naďalej zlepšovať za účasti všetkých zainteresovaných skupín.

K ďalším prierezovým prioritám patrí tiež prehlbovanie internacionalizácie vzdelávania, vedy a výskumu a ďalších činností univerzity prehlbovaním partnerských vzťahov a aktivizáciou sietí s univerzitami v SR a v zahraničí, čím univerzita posilňuje svoje postavenie v medzinárodnom kontexte. V tejto oblasti patrí univerzita už dnes k najúspešnejším vysokým školám v SR, k čomu prispieva okrem iného aj realizácia programov Erasmus+. Aktuálne má univerzita uzatvorených 360 bilaterálnych dohôd, z toho 234 bilaterálnych partnerstiev v rámci programu Erasmus+ v 47 štátoch zúčastnených v programe a 126 rámcových dohôd o spolupráci v 46 štátoch sveta. Celkovo má uzatvorenú spoluprácu s univerzitnými inštitúciami v 64 štátoch sveta na 5 kontinentoch.

Fakulty v súčasnosti realizujú 15 medzinárodných dvojitých a spoločných študijných programov s 12 partnerskými univerzitami v 10 štátoch v Európe a v Ázii, napr. v Anglicku, Francúzsku, Nemecku, Českej republike, Bulharsku, Lotyšsku, Číne, Thajsku. V štádiu prípravy je dohoda o dvojitom diplome na 1. stupni štúdia medzi Fakultou aplikovaných jazykov Ekonomickej univerzity v Bratislave a Fakultou aplikovaných jazykov a interkultúrnej komunikácie Západosaskej vysokej školy v Zwickau.

Uplynulý ak. rok bol významný aj z toho dôvodu, že aj napriek pretrvávajúcej napätej a náročnej pandemickej situácii spojenej so šírením COVID-19 boli opätovne obnovené medzinárodné mobility. Univerzita sa situácii flexibilne prispôsobila a nadviazala na dobrú prax z minulých rokov. Hlavným cieľom bolo poskytnúť všetkým zamestnancom a študentom na EU v Bratislave možnosť zúčastniť sa zahraničných mobilít a výmenných pobytov, ktoré sa zameriavali najmä na rozšírenie si akademických a jazykových kompetencií. EU v Bratislave vyslala do zahraničia celkovo 276 študentov, z toho na študijné pobyty 242 a 34 na praktické stáže. V sledovanom období bolo zo zahraničia prijatých na výmenné štúdium na univerzite celkovo 158 študentov. Minulý týždeň sme v rámci uvítacieho týždňa privítali 130 študentov z 19 štátov sveta, ktorí u nás absolvujú výmennú študijnú mobilitu v zimnom semestri. Najväčšie zastúpenie majú študenti z partnerských univerzít vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku a Nemecku.

K nezanedbateľným úlohám patrí aj zintenzívnenie vzťahov s národnými a medzinárodnými orgánmi, inštitúciami a organizáciami štátneho a verejného sektora, hospodárskej a spoločenskej praxe, ako aj vytváranie a podpora tvorivého pracovného prostredia a atmosféry, budovanie, presadzovanie a prehlbovanie kolegiálnych vzťahov medzi zamestnancami navzájom a medzi zamestnancami a študentmi univerzity a zefektívnenie vnútornej a vonkajšej komunikácie.

To, že v jednotlivých oblastiach dosahuje EU v Bratislave dobré výsledky, svedčí aj to, že absolventi univerzity sú u zamestnávateľov dlhodobo najžiadanejšími spomedzi absolventov všetkých vysokých škôl. Dokumentujú to aj rôzne prieskumy a štatistické zisťovania. Podľa najznámejšieho rebríčka pracovného portálu Profesia.sk sa univerzita už tradične umiestňuje na prvom, resp. na druhom mieste.

Veľmi významnou oblasťou je oblasť vedecko-výskumnej činnosti, pretože od jej intenzity a kvality závisí do značnej miery financovanie univerzity, ako aj zvyšovanie prestíže v národnom a medzinárodnom meradle.

EU v Bratislave ako 3. univerzita na Slovensku získala v máji tohto roka prestížnu akreditáciu kvality starostlivosti o ľudské zdroje HR Award (HR Excellence in Research Award). Do prieskumu univerzity o starostlivosti o ľudské zdroje sa zapojilo 40% všetkých tvorivých zamestnancov univerzity a na jeho základe bol vytvorený Akčný plán starostlivosti o tvorivých zamestnancov do roku 2024, ktorého implementácia nás v tomto akademickom roku čaká. V súvislosti s tým univerzita prijala Plán rodovej rovnosti s výhľadom do roku 2027, ktorý odráža hodnoty Dlhodobého zámeru Ekonomickej univerzity v Bratislave na obdobie rokov 2019-2027, konkrétne hodnoty rešpektovať a uplatňovať princíp rovnosti príležitostí. Jeho hlavným cieľom je zabezpečiť, aby univerzita napĺňala svoj záväzok neustále zlepšovať kultúru pracoviska, miesta na štúdium a priestoru na komunitné stretávanie, k čomu sa prihlásila v rámci procesu získania už zmienenej značky HR Award a podpisom Magny Charty Universitatum, ako aj Charty diverzity. Rovnosť príležitostí predstavila Európska komisia v roku 2012 ako prioritu Európskeho výskumného priestoru, pričom zadefinovala tri ciele pre spoluprácu medzi krajinami Európskej únie a podporu inštitucionálnych zmien, a to rovnosť príležitostí vo vedeckej kariére, rodovú vyváženosť v rozhodovaní a integráciu rodového rozmeru do obsahu výskumu a inovácií.

Tvorivé úsilie zamestnancov v oblasti projektovej činnosti nezoslablo ani napriek nepriaznivej epidemickej situácii. V uplynulom roku sa na univerzite riešilo celkom viac ako 100 projektov domácich grantových schém a projektov financovaných zo zahraničia.

Zamestnanci univerzity získali niekoľko grantov na spoluprácu s najprestížnejšími univerzitami vo svete, ako aj projekty Horizontu Europa, Aj prostredníctvom týchto projektov sa univerzita snaží profilovať a zvyšovať svoj dopad v európskom výskume v otázkach dopadov klimatických zmien, digitalizácie, či ochrany kultúrneho dedičstva.

Niektorí učitelia a výskumní pracovníci univerzity dosahujú v rámci svojej vedeckovýskumnej činnosti významné výsledky v celoeurópskom, či dokonca celosvetovom merítku a získavajú medzinárodné uznanie, za čo im patrí veľké poďakovanie, lebo ich úspechy sú zároveň aj úspechmi univerzity.

Pozitívne možno hodnotiť aj to, že tieto medzinárodné projekty umožňujú čoraz väčšiemu počtu študentov zapojiť sa do výskumu a písať svoje diplomové práce pod dohľadom medzinárodného konzorcia.

Univerzitný život je poznačený aj aktivitami študentskej komunity. Študenti univerzity sa pravidelne zúčastňujú vedeckých podujatí venovaných prezentácii výsledkov ich študentskej vedeckej činnosti na národnej, či medzinárodnej úrovni, ale zapájajú sa tiež do projektov a súťaží vyhlasovaných vybranými spoločnosťami hospodárskej praxe, bankami, či inštitúciami decíznej sféry, v ktorých dosahujú mimoriadne úspechy. Za zmienku stoja tiež športové úspechy študentov univerzity v rámci Centra telesnej výchovy a športu, ako aj úspechy volejbalového klubu Slávia Ekonomická univerzita. Ich príkladná reprezentácia pomáha budovať pozitívny imidž univerzity u relevantnej verejnosti.

Univerzita chce umožniť svojim študentom výrazný podiel na formovaní vzdelávacieho procesu zodpovedajúceho moderným a náročným požiadavkám vysokoškolského vzdelávania. Musí brať do úvahy ich oprávnené požiadavky na poskytovanie kvalitného vzdelávania, umožniť im zapojenie do tvorivej činnosti fakúlt a katedier a plne rešpektovať ich právo na vzájomne korektné jednanie.

Pre neustály proces zvyšovania kvality je nevyhnutné preto získavať spätnú väzbu od dotknutých subjektov. V našom prípade sú to najmä študenti a zástupcovia praxe. Centrum na podporu a zabezpečovanie kvality zorganizovalo v každom semestri za pomoci jednotlivých fakúlt prieskum názorov študentov na predmet a učiteľa, ako aj prieskum názorov absolventov štúdia. Verím, že získané informácie využijú fakulty a jednotlivci na kontinuálne zvyšovanie výchovno-vzdelávacieho procesu na univerzite.

Vedenie univerzity a jej fakúlt vyvíja maximálne úsilie, aby sa neustále skvalitňovali pracovné a študijné podmienky zamestnancov a študentov a v tomto duchu bude pokračovať aj v novom akademickom roku. V uplynulom akademickom roku sa začala aj výstavba viacúčelovej športovej haly v areáli Ekonomickej univerzity v Bratislave na Dolnozemskej ceste 1, bola zrealizovaná rekonštrukcia vykurovacej sústavy v ŠD Vlčie hrdlo, dokončili sme rekonštrukciu ŠD Horský park, bola realizovaná tretia etapa GES pri obnove ŠD Starohájska 8. V súčasnosti sa dokončuje rekonštrukcia ubytovacieho zariadenia Pokrok v Starom Smokovci. V uplynulých týždňoch sa začal realizovať rozvojový projekt na zriadenie materskej školy Ecovčielka pre deti zamestnancov a študentov univerzity s plánovaným otvorením v septembri 2023.

Pre nasledujúce obdobie sa budú realizovať nové rozvojové projekty. V súvislosti s tým sa pripravuje realizačná projektová dokumentácia a ktorá bude súčasťou žiadosti o poskytnutie prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.

V akademickom roku, ktorý je pred nami, nás oslovia nové výzvy spojené s novými náročnými úlohami, realizácia nebude ľahká a bude si vyžadovať nasadenie ľudských síl a veľa finančných prostriedkov.

 

Vážené kolegyne, kolegovia, milé študentky a študenti,

na začiatku nového akademického roka 2022/2023 vám všetkým ďakujem za prácu vykonanú v uplynulom akademickom roku. Zároveň vám prajem veľa osobných aj pracovných úspechov, mnoho tvorivých nápadov a síl na ich realizáciu, všetkým študentom, osobitne študentom prvých ročníkov, prajem veľa študijných úspechov.

 

prof. Ing. Ferdinand DAŇO, PhD.
rektor EU v Bratislave